Mint minden vállalkozót, a taxisokat is szigorú szabályok kötik a személyszállítási tevékenység végzésekor, ez pedig kiterjed a személyszállítást végző jármű biztosításaira is. A kötelező biztosítás megkötése, akárcsak a többi forgalomban részt vevő járműre, a taxikra is kötelező, emellett azonban egy speciális biztosítástípus, a személyszállítók szolgáltatói felelősségbiztosítása (SZESZOF) is kötelező mindazoknak, akik taxival személyszállítást végeznek.
A munkavégzés jellege miatt bár nem kötelező, de erősen ajánlott a CASCO biztosítás megkötése, ugyanis egy taxis számára különösen kritikus a sérült, törött vagy ellopott jármű miatti bevételkiesés kérdése. Szintén ajánlott opció a bennülőkre vonatkozó balesetbiztosítás, amely sérüléssel vagy tartós egészségkárosodással járó baleset esetén rövid időn belül meghatározott összeget térít a sérült utasnak, ellentétben a felelősségbiztosítások eltérő összegeivel és gyakran elhúzódó kárrendezési folyamatával. Összességében tehát egy taxi és utasainak védelme ezzel a négy biztosítással lehet teljes, így akár nagyobb vállalkozásról, akár egyéni vállalkozóról van szó, ezen nem érdemes spórolni.
A taxik kötelező biztosítása több okból is speciális: ha kötöttél már kötelezőt, biztosan emlékszel, hogy nyilatkoznod kell a jármű használatáról. Ennek azért van jelentősége, mert a hétköznapi használat lényegesen alacsonyabb kockázattal jár, mint a személyszállítói tevékenység – mivel a biztosítás díját a kockázatok is nagyban befolyásolják, a taxisok kötelező biztosítása értelemszerűen magasabb lesz.
Természetesen semmiképp sem érdemes azzal trükközni, hogy a biztosítást hétköznapi használatra kötöd meg, hiszen károkozás esetén ki fog derülni a baki, és amellett, hogy a vonatkozó pótdíjat visszamenőlegesen követelheti a biztosító, ez az ártatlannak tűnő csalás akár bírságot vagy a tevékenységtől való eltiltást is vonhat maga után. Taxik esetén a magasabb díj miatt különösen fontos az összehasonlítás szerepe: az INSURA kötelező biztosítás kalkulátorában egyszerűen összehasonlíthatod a piac összes ajánlatát taxira, a kalkulátorban pedig egyéni vállalkozóként vagy jogi személyként is köthetsz biztosítást.
Hazánkban a taxisok alkalmazottként vagy egyéni vállalkozóként végzik tevékenységüket, így az üzembentartók eltérő személye miatt nem lehet egységesen nyilatkozni arról, hogy kinek kell megkötnie és fizetnie a jármű biztosításait. Alkalmazotti jogviszonyban a jármű üzembentartója jellemzően a taxitársaság, ezért ebben az esetben a biztosítási szerződéseket a munkaadó köti meg és tartja érvényben díjfizetéssel.
Egyéni vállalkozás esetén egyedi megállapodás kérdése a biztosítások megkötése: ha vállalkozóként egy adott személyszállító céget képviselsz, elképzelhető, hogy a cég átvállalja a biztosítási díjakat, vagy azok egy részét (pl. SZESZOF), azonban jellemzőbb, hogy erről a jármű üzembentartójának kell gondoskodnia. Ebben az esetben az együttműködési szerződés tartalmazhat kikötéseket pl. a CASCO meglétéről, ezért ezeknek a kötelezettségeknek időben nézz utána.
Utasként természetesen mindenki arra kíváncsi, hogy baleset esetén védi-e valamilyen biztosítás a taxiban ülőket. Ebben a szerencsétlen helyzetben szerencse, hogy erre több lehetőség is van: közlekedési balesetben a károkozó kötelező biztosítása fedezi az utasok kárát is, legyen az anyagi kár, rosszabb esetben személyi sérüléssel kapcsolatos sérelemdíj vagy járadék. Azokban az esetekben, amikor a kötelező biztosítás fedezete nem elegendő vagy nem alkalmazható, a vállalkozó SZESZOF- vagy esetleges balesetbiztosítása fedezi a vonatkozó károkat.
Ha a kár nem közlekedési baleset kapcsán, de a szolgáltatás igénybevétele közben keletkezett (pl. egy nagyobb fékezés miatt beütötted a fejedet és eltört a szemüveged), szintén a szolgáltatói felelősségbiztosítás és/vagy a balesetbiztosítás fedezi a felmerülő kárt. Fontos, hogy a kárigényt minden esetben jelezned kell a sofőr vagy szolgáltató felé, és annak részleteit írásban rögzíteni kell, lehetőleg a helyszínen, hogy a kárrendezési folyamat minél gördülékenyebb legyen.
Súlyosabb, személyi sérüléssel járó közlekedési baleset esetén a rendőrségi jegyzőkönyv és/vagy szakértői szakvélemények alapján történik a kárrendezés, ezért nagyon fontos, hogy az eljárás során minden szükséges dokumentumot benyújts, beleértve az üggyel kapcsolatos egészségügyi dokumentációt.