Ha nem munkavégzés, hanem üzleti út vagy kikapcsolódás céljából indulsz külföldre, elegendő néhány alapvető előkészület, amelyekkel rengeteg bosszúságot megspórolhatsz magadnak. Először is ellenőrizd, hogy az út során érintett országok tagjai-e a rendszámegyezménynek, ellenkező esetben ugyanis szükséged lesz zöldkártyára.
Szintén érdemes ellenőrizni a helyi útdíjakat, valamint a kötelező és tiltott felszerelések listáját – egyes országokban például kötelező az izzókészlet, az évszaknak megfelelő gumiabroncs és a tűzoltókészülék. Természetesen nagyon fontos eleme a külföldi utaknak az utasbiztosítás, amelyet mindenképpen javasolt gépjármű asszisztenciával is kiegészíteni, CASCO esetén pedig azt kell ellenőrizned, hogy a fedezet kiterjed-e az úti célodra – általában a teljes körű CASCO biztosítások európai úti célok esetén is védenek.
Magától értetődő, de külföldre csak megbízható, műszakilag megfelelő állapotú autóval indulj, ugyanis egy idegen országban, nyelvi akadályokkal a szokásosnál bonyolultabb ügyintézésre kell számítanod, arról nem is beszélve, hogy egy ilyen eset akár az utazásodat is keresztülhúzhatja - már csak ezért is nagyon fontos az asszisztencia szolgáltatás!
Azok, akik napi szinten, munkavégzés céljából lépik át járművükkel a határt, különleges helyzetben találhatják magukat, hiszen az ingázók többnyire a munkavégzés országában adóznak jövedelmük után, viszont állandó lakóhelyük Magyarországon van. Joggal merül fel a kérdés ilyen helyzetben, hogy melyik országban kell megkötni a kötelezőt vagy befizetni a gépjárműadót – szerencsére az uniós törvények kitérnek erre a kérdésre.
A járművet ebben az esetben abban az országban kell forgalomba helyezni, ahol az ingázó életvitelszerűen tartózkodik, és a gépjárműadót is itt kell fizetnie. Céges autó esetén más a helyzet, ebben az esetben a járművet a munkavégzés országában helyezik forgalomba, azonban azt ugyanúgy használhatod ingázásra, mintha a sajátod lenne – már amennyiben ehhez a munkáltatód is hozzájárul. Ha a saját autódat használod ingázásra, a kötelező biztosítást szintén a lakóhelyed szerinti országban kell megkötnöd, azonban közúti ellenőrzés esetén elképzelhető, hogy bizonyítanod kell, hogy valóban itt van az állandó lakóhelyed, a munkahelyed pedig egy másik országban – emiatt lakcímkártya és munkaszerződés mindig legyen nálad.
Ne feledd, hogy a kötelező biztosítás és a CASCO megkötésekor nyilatkoznod kell arról, hogy egy évben átlagosan hány napot és hány kilométert használod külföldön a járművet. Itt természetesen bőven elegendő, ha átlagot vonsz az elmúlt évekből, azonban pontosan is megadhatod, amennyiben rendelkezésedre állnak a szükséges adatok (pl. kiküldetési rendelvényből). Ezekre az információkra a lehető legpontosabb díjkalkuláció és a megfelelő fedezet miatt van szükség: a gyakori külföldi használat jellemzően pótdíjjal jár a biztosítóknál.
Az elmúlt években fellendült a határmenti bevásárlóturizmus, amely azt is jelenti, hogy heti szinten egyre több jármű lépi át a határt utasbiztosítás nélkül – néhány órás tartózkodásra ugyanis kevesen élnek ezzel a lehetőséggel. Jó tudni azonban, hogy ha külföldön lerobban az autód, asszisztencia szolgáltatás nélkül rendkívül költséges lesz a hazaszállítás vagy helyszíni javítás díja, ezért ha gyakran jársz külföldre vásárolni, érdemes megfontolni az Asszisztencia Plusz szolgáltatás megkötését, amely alacsony éves díjon széles körű védelmet biztosít műszaki meghibásodás esetére.
Károkozás esetén a rendszámegyezmény országaiban zöldkártya nélkül is érvényes a magyar köteleződ, azonban mivel külföldi károkozásról van szó, ebben az esetben feltétlenül rendőrt kell hívni a baleset helyszínére, még akkor is, ha nem történt személyi sérülés. Ha egy külföldi áruház parkolójában meghúzol egy autót, nem érdemes elhagyni a helyszínt, ugyanis a helyi hatóságok nemcsak a bírság és a kár összegét hajtják be rajtad, de akár cserbenhagyásért is felelősségre vonhatnak, amelynek súlyosabb következményei is lehetnek. A kék-sárga kárbejelentő lap az összes európai országban egységes, nyelvi akadályok esetén azonban érdemes különösen odafigyelni arra, hogy csak olyan dokumentumot írj alá, amelynek teljes egészében megismerted a tartalmát.