Egy koccanás soha nem jöhet jókor, azonban akár károkozóként, akár károsultként veszel részt benne, a legfontosabb, hogy megőrizd a higgadtságodat és kövesd a vonatkozó teendőket. Amennyiben mindkét fél jelen van a baleset bekövezésekor, álljatok biztonságos helyre, dokumentáljátok fotókkal és videókkal a sérülés elhelyezkedését és jellegét, majd töltsetek ki egy kárbejelentő lapot papír alapon vagy applikáción keresztül – utóbbihoz a MABISZ E-kárbejelentő appját tudjátok használni.
Ha nem történt személyi sérülés, nem kell feltétlenül rendőrt hívni, azonban ha a felelősség kérdése nem egyértelmű, vagy a koccanásban külföldi jármű is részt vett, mindenképpen értesítsétek a hatóságokat, hiszen ekkor szükség lesz rendőrségi jegyzőkönyvre. Érdemes számításba venni, hogy bár a károkozó kezdetben együttműködőnek tűnhet, rendőrségi jegyzőkönyv híján bármikor visszatáncolhat és megváltoztathatja a véleményét.
Sokan csak utólag szembesülnek azzal, hogy meghúzták az autójukat, a károkozónak pedig nyoma sincs: ez igen bosszantó helyzet, azonban ekkor sem reménytelen, hogy kártérítést kapj! Ha a baleset helyszínén vannak üzletek vagy lakóházak, érdemes körbekérdezni, hátha valaki felírta a rendszámot vagy rendelkezik térfigyelő kamerával. Ha nem rendelkezel CASCO biztosítással, amelyre érvényesítheted a kártérítést, érdemes rendőrségi feljelentést tenni ismeretlen tettes ellen.
Amennyiben te vagy az, aki meghúzott egy másik járművet, és a jármű tulajdonosa nem elérhető, készíts fotókat és videókat az okozott kárról, és hagyd meg az elérhetőségedet egy közeli üzletben, vagy hagyj egy cetlit a sérült autó szélvédőjén – erről szintén készíts fotót, hogy szükség esetén bizonyítani tudd, hogy te mindent megtettél a károsult felkutatásáért.
A károkozó számára kényelmes megoldásnak tűnhet az, hogy zsebből kifizeti a kárösszeget, vagy rosszabb esetben egyszerűen elhajt a helyszínről és nem vállalja a felelősséget.Míg utóbbi egyenesen szabálysértésnek számít, az első megoldásnak is számos hátránya lehet.
Természetes, hogy senki nem vesződik szívesen az elhúzódó káreljárással és az ezzel kapcsolatos adminisztrációval, azonban a biztosító bevonása kisebb kárösszegek esetén is fontos, hiszen laikus szemmel lehetetlen megállapítani, hogy egy banálisnak tűnő sérülés javítása valójában mennyibe fog kerülni. Képzeld csak el azt, hogy egy ránézésre festékhibának tűnő kárról kiderül, hogy a karosszéria is sérült, és a nyakadba varrnak egy többszázezres szervizköltséget!
Ugyanígy, károsultként is kellemetlen lehet, amikor a károkozó megígéri, hogy rendezi a kárösszeget, majd amikor benyújtanád a számlát, kijelenti, hogy ennyi neki nem fér bele, és alkudozni kezd – ilyen nem fordulhat elő, ha bevonjátok a biztosítót, ezért ehhez károsultként és károkozóként is ragaszkodj!
A legtöbben azért vonakodnak bejelenteni a kisebb károkat a biztosítónak, mert tartanak attól, hogy jelentős mértékben drágulni fog a kötelező biztosításuk. Bár a bonus-malus rendszer valóban pótdíjjal bünteti a károkozást, kisebb károk esetén is bármikor dönthetsz úgy, hogy kifizeted a kárösszeget a biztosítódnak, így nem fog változni a bonus besorolásod, és legrosszabb esetben is csak károkozói pótdíjat számíthat fel a biztosító.
Ne feledd, hogy az sem a világ vége, ha romlik a besorolásod, hiszen évfordulós biztosítóváltással előfordulhat, hogy megspórolhatod azt az összeget, amivel a korábbi biztosítódnál nőne a díjad. Emiatt semmiképp se kapkodd el a döntést – a jogszabályok szerint a kárkifizetés értesítésétől számított 45 napig fizetheted vissza a kárösszeget a biztosítónak, és bár nem érdemes az utolsó percre hagyni, így is van időd átgondolni és kiszámolni, hogy melyik megoldással járnál a legjobban. A lényeg, hogy mindig válaszd a tisztességes utat, és ragaszkodj a kárbejelentéshez!