Összetörtem a céges autót, ki kell fizetnem a kárt? - Autós bűnök IV.

Insura 2025. január 24. AUTÓM
A céges autó mind a munkáltatók, mind a munkavállalók részéről népszerű juttatás, használatával azonban akaratlanul is járhatnak kisebb-nagyobb károkozások, amelyért a munkavállalók is anyagi felelősséggel tartoznak. Cikkünkben sorra vesszük, mi a teendő céges autóval való károkozás vagy egyéb szabályszegés esetén, ki vezetheti a céges autót, és lehet-e céges autót külföldön használni.
Összetörtem a céges autót

Ki vezetheti a céges autót?

A céges autó használatára különféle szabályok vonatkoznak attól függően, hogy ki a jármű tulajdonosa és üzembentartója. Amennyiben a munkáltató a tulajdonos, és az üzembentartási jogokat is ő gyakorolja, a munkavállaló meghatalmazással vezetheti a járművet, amely a munkavállaló közeli hozzátartozóira is kiterjedhet. Előfordulhat, hogy az üzembentartói jogokat maga a munkavállaló gyakorolja, fontos azonban, hogy a volánt ekkor sem szabad korlátozás nélkül átengedni másnak – ezt a kérdést érdemes a munkaszerződésben vagy a cégautó-szabályzatban részletezni, hogy a felelősségi körök mindenki számára tiszták legyenek.

Amennyiben a céges autó lízingelt, a lízingcég előírásai az irányadók azzal kapcsolatban, hogy ki vezetheti a járművet. Ha károkozáskor olyan személy vezette az autót, aki jogosulatlanul használta a gépjárművet (pl. kölcsönadtad a céges autót egy családtagodnak, miközben csak te vezethetted volna), nemcsak az okozott kárt kell megfizetni, de akár munkajogi következményei is lehetnek az ügynek.

TIPP: Céges autók kapcsán gyakran felmerül, hogy családtag is vezetheti-e az autót: még ha engedélyezett is a jármű magánhasználata, azt csak a munkáltató külön engedélyével engedheted át hozzátartozóidnak!

Utazhatok-e a céges autóval külföldre?

A cégautó-szabályzat többnyire kitér a külföldi utakra, legyen szó üzleti útról vagy magánhasználatról. Amennyiben a munkáltató az üzembentartó, és átlépnéd a határt a céges autóval, minden esetben szükséged lesz egy dokumentumra, amely igazolja, hogy jogosult vagy a jármű használatára – ez lehet kétnyelvű meghatalmazás, esetleg határátlépési vagy országelhagyási engedély, sőt, az unión belül akár a munkaszerződést is elkérhetik, amely bizonyítja, hogy valóban az adott cég alkalmazásában állsz. Nagyon fontos, hogy országonként változhat a kért dokumentumok listája és tartalmi/jogi követelményei, ezért ha cégautóval utaznál külföldre, alaposan nézz utána a részleteknek, és szerezd be a szükséges papírokat, különben igen kellemetlen fordulatot vehet egy váratlan közúti ellenőrzés.

Tudtad? Egyes országokban nem elegendő az általános cégautó-használati meghatalmazás és határátlépési engedély, azt közjegyzőnek is hitelesítenie kell!

Összetörtem a céges autót, kinek kell kifizetnie a kárt?

Egy anyagi kárral járó közlekedési baleset még saját autóval is rendkívül kellemetlen, céges autóval viszont további stressz forrása a felelősség kérdése. Jó hír, hogy a Munka Törvénykönyve részletesen szabályozza a hasonló eseteket, és egyértelműen kimondja, hogy ki és milyen mértékben felel a károkozásért. Amennyiben a kárt nem te okoztad, egyszerű a helyzet, hiszen a károkozó kötelező biztosítása rendezi a kárösszeget, neked ezzel kapcsolatban csak annyi a teendőd, hogy közreműködsz a kárbejelentésben és követed a munkáltató előírásait.

Károkozás esetén fontos részlet, hogy rendelkezik-e a jármű CASCO biztosítással, ugyanis ebben az esetben elképzelhető, hogy csak az önrész összegét, vagy annak egy részét kell rendezned a munkáltató felé. Ha nincs CASCO a járművön, a Munka Törvénykönyve az irányadó, amely gondatlan károkozás esetén négyhavi távolléti díjban maximalizálja a levonható kárösszeget. Fontos részlet, hogy erről a munkavállalót mindig tájékoztatni kell, a hozzájárulása nélkül nem vonhatnak le a fizetéséből – hozzájárulásnak minősülhet például, ha aláírod a vonatkozó szabályzatot, amely részletesen kitér a károkozásra és a kárösszeg levonására.

Vannak ugyanakkor helyzetek, amelyek felülírják a fenti szabályokat, így a munkavállaló kötelezhető a teljes kárösszeg megfizetésére: ilyen, ha a kárt súlyosan gondatlan módon vagy szándékosan okozta, valamint, ha vezetői beosztásban dolgozik.

Céges autó és gyorshajtás: képbe kerül az objektív felelősség

Előző cikkünkben már olvashattál a szabálysértési és a közigazgatási ügyek közötti különbségről – mivel a gyorshajtás az utóbbi kategóriába tartozik, felmerül egy fontos fogalom, amit objektív felelősségnek nevezünk. Ennek értelmében közigazgatási szabályszegés esetén automatikusan a jármű ismert üzembentartóját, ennek hiányában tulajdonosát vonják felelősségre az ügyben, akinek bizonyítania kell, hogy az adott időpontban nem ő vezette a járművet.

Ez azt jelenti, hogy ha a céges autóval gyorshajtáson kapnak, vagy nem fizettél a parkolásért, a munkáltatód kapja meg a bírságot, amelyet átháríthat a szabályszegő munkavállalóra. Fontos tudni, hogy az objektív felelősség nem vonatkozik a szabálysértési bírságra, ugyanis az személyhez kötődik, így ha elcsípnek szabálysértés közben, téged fognak megbírságolni, függetlenül attól, hogy a jármű üzembentartója a munkáltatód.

Hasznosnak találtad a cikket?

34

Megosztás

Felelősségi nyilatkozat
A cikk tartalma tájékoztató jellegű, a publikálás időpontjában hatályos információk és adatok alapján készült. Mindent megteszünk annak érdekében, hogy pontos és naprakész tartalmak jelenjenek meg az oldalon, azonban a cikkekben szereplő információk pontosságáért, és az esetleges téves tájékoztatásból fakadó jogvitákért felelősséget nem vállalunk.