Az idén szeptemberben tapasztalt áradásra, amely egész Közép-Európát sújtotta, az előrejelzéseknek köszönhetően már időben felkészülhettünk, ezért az érintett autósok már az árhullám előtt gondoskodhattak a jármű védelméről. Nagy baj akkor van, ha a víz hirtelen érkezik: ez történhet gátszakadás, vagy a heves esőzés következtében egyre gyakrabban kialakuló villámárvizek miatt is. Utóbbi ráadásul számos esetben útközben éri a gyanútlan autósokat, akik hogy hazajussanak, gyakran belehajtanak a mélyebb vízbe is – ezzel azonban jelentős kárt okozhatnak a járműben. A nemzetközi sajtóban a környező országokból is láthattunk képsorokat az árhullám által elsodort autókról – bár erre hazánkban kisebb az esély, az egyre szélsőségesebb időjárással akár erre is fel kell készülniük az ártéren élő autósoknak.
Sok autóvezetőnek rossz hír, hogy az árvízkárokat nem fizeti a kötelező biztosítás, erre csak teljes körű CASCO-val tudsz felkészülni. Az árvíz elemi kárnak minősül, ezért a legtöbb teljes körű CASCO biztosítás fedezi az árvízkárokat, sőt, a fedezet emellett kiterjed a jégverés, a villámcsapás, a földcsuszamlás, a szélvihar, a hónyomás és a földrengés okozta károkra is. Egy jól megválasztott CASCO-ra ezek mellett töréskár, lopás- és rabláskár, rongálás és kátyúkár esetén is számíthatsz, ezért fiatalabb járművek esetén már-már elengedhetetlen a megkötése. Ha kifejezetten a vízkárok ellen védekeznél, sajnos nincs túl sok lehetőséged kiegészítő biztosításokra, azonban teljes körű CASCO-dat érdemes kifejezetten ez alapján kiválasztani – nézzük is, mire kell figyelned!
A legtöbb CASCO biztosítás tartalmazza az elemi károkra vonatkozó fedezetet, azonban annak részleteire már érdemes figyelni, ugyanis ezek biztosítónként, sőt, még termékenként is eltérhetnek. CASCO esetén mindig fontos szempont az önrész mértéke, ugyanis ez közvetlenül befolyásolja a biztosítási díjat – ezt az INSURA CASCO kalkulátorában az eredmény oldalon tudod módosítani. Ne feledd: bár az alacsonyabb önrész magasabb díjjal jár, ne ez legyen a legfontosabb szempont, ami alapján döntesz.
Érdemes több, hasonló fedezettel rendelkező biztosítást is összehasonlítani, hogy ár-érték arányban megtalálhasd az igényeidhez legközelebb állót. Árvízkárok kapcsán is fontos részlet, hogy neked, mint szerződőnek kármegelőzési és kárenyhítési kötelezettséged is van, tehát ha tudod, hogy árvíz közeleg, köteles vagy lehetőségeidhez mérten biztonságosabb helyre parkolni. Ugyanígy villámárvíz esetén tudnod kell, hogy a mély vízbe való behajtás a jármű károsodását okozza, ezért ezeket a helyzeteket – ha teheted – el kell kerülnöd. Kár esetén a biztosító vizsgálni fogja a körülményeket, és ha bebizonyosodik, hogy a gondatlanságod is közrejátszott a kár kialakulásában, megtagadhatja a kártérítést.
A vízkár mértéke függ attól, hogy milyen mély víz érte a járművet, és mennyi ideig. Már egy tartós, esősebb időszak is okozhatja az alváz korrózióját, ha túl sokszor hajtasz bele pocsolyákba, azonban erre természetesen nem terjednek ki a biztosítások, hiszen ez a hétköznapi használat velejárója. Sajnos egy nagyobb eső következtében előfordulhat a csomagtartó és utastér beázása, amelynek javítását már fedezheti a CASCO – fontos azonban, hogy már az első jeleknél cselekedj, ugyanis minél tovább ázik az autó, annál kiterjedtebb lesz a károsodás.
Árvíz és villámárvíz esetén nagyon fontos, hogy ne hajts a vízbe, még akkor sem, ha a vízmélység alacsonynak tűnik – a víz kiszámíthatatlan pontokon mélyülhet, ráadásul gyakran futhatsz bele elmozdult aknafedelekbe, amelyek tovább növelhetik a kár mértékét. Ugyancsak kockázat az út alámosása, amelynek következtében az akár be is szakadhat a jármű alatt – ezt pedig szintén nem láthatod előre, ha víz borítja az utat. Ráadásul az autó eleinte könnyen úszni kezd a mélyebb víz felszínén, ezzel teljesen irányíthatatlanná válik, majd süllyedni kezd – ilyenkor már az autóból kijutni is sokkal nehezebb.
Alapszabály, hogy ha elkerülhetetlen a vízbe való behajtás, csak akkor tedd meg, ha tengelyszintnél alacsonyabb a víz, és ekkor is haladj lassan, ugyanis a víz a jármű által keltett hullámokkal is bekerülhet a motortérbe. Ha már megtörtént a baj, a lehető leghamarabb állítsd le a motort, és a szervizelésig már ne használd az autót – a szerelőhöz juttatáshoz érdemes trélert hívni, vagy vontatással megoldani. Ezt követően ne feledkezz meg a CASCO kárbejelentésről, amelyet érdemes minél hamarabb, de legkésőbb a szerződésben megszabott határidőig kipipálni.