Ahogy azt más biztosításoknál már megszokhattad, a biztosítók a CASCO káreseteket követően is megszabják azt a határidőt, amelyen belül a kárbejelentésnek meg kell történnie. CASCO esetén ez jellemzően 2 napot jelent, azonban egyes biztosítóknál akár 24 óra is lehet – emiatt mindig ellenőrizd a kötvényben vagy szerződésben a kárbejelentés határidejét! A kár bejelentését semmiképp se halogasd amiatt, mert még nem áll rendelkezésedre minden szükséges dokumentum (pl. javítási számla, rendőrségi dokumentumok), ezeket utólag is be tudod nyújtani a kárrendezési folyamat során.
A kárbejelentésre számos különböző módszert kínálnak a biztosítók: szinte valamennyi biztosító weboldalán elérhető egy online kárbejelentő felület, de ha ez valamilyen okból nem lenne szimpatikus, telefonon, e-mailben, személyesen vagy postai úton is megteheted a kárbejelentést. A kötelező biztosításnál megszokott kék-sárga kárbejelentő lapra ebben az esetben is szükséged lesz, ezért a káresetet követően ezt érdemes minél hamarabb kitölteni papír alapon, applikáción keresztül vagy online.
Lopás, rablás, rongálás és egyes töréskárok (pl. vadkár) esetén mindenképpen szükség lesz a rendőrségi jegyzőkönyvre is, ezért ilyen esetben értesítsd azonnal a hatóságokat és ragaszkodj a szükséges dokumentumok kiállításához. A legtöbb biztosítónál szükséged lesz a jogosítvány, a forgalmi engedély, valamint a törzskönyv másolatára is (akár lefotózva), hitelre vett jármű esetén pedig a finanszírozói nyilatkozatot is mellékelned kell. A kárbejelentéshez mindenképpen csatolnod kell fotókat is, amelyek ha megfelelő minőségűek, egyes esetekben akár a kárszemlét is kiválthatják – nézzünk is néhány tippet a fotók megfelelő elkészítéséhez!
A káresemény fotókkal való dokumentálása nagyon fontos, és legjobb, ha arra közvetlenül a kár helyszínén sor kerül – természetesen személyi sérülés, veszélyes forgalom vagy más, akadályoztató tényező esetén a testi épséged a legfontosabb. A fotókat telefonnal is készítheted, azonban ügyelj arra, hogy a felvételek élesek legyenek, a biztonság kedvéért érdemes ugyanabból a szögből több fotót is készíteni. A biztosítók a fekvő formátumú fotókat részesítik előnyben, ezért fotózás közben a telefont tartsd vízszintesen, szükség esetén (pl. sötétedés után, vagy a jármű belterében) pedig használj vakut.
A jármű sérüléseit érdemes több szögből, közelről és távolról is lefotózni, legjobb, ha a képeken a jármű rendszáma is látszik – ha ez nem megoldható, készíts külön fotót az egész járműről, amin látható a rendszámtábla. Mindenképpen készíts egy fotót a kilométeróra állásáról is, valamint a baleset helyszínéről és a jármű helyzetéről, távolabbról. Ha meggyőződtél róla, hogy minden kép éles és jól láthatóak a sérülések, nyugodtan csatolhatod azokat a kárbejelentéshez, és megkezdődhet a kárrendezési folyamat.
A kárbejelentést követően a biztosító eldönti, hogy a benyújtott dokumentumok és fotók elegendők-e, vagy szükség van kárszemlére is. Utóbbi esetben a biztosító szerződött kárszakértő partnere fog keresni téged, hogy megállapodjatok a kárszemle helyszínében és időpontjában. A szakértő ekkor pontosan felméri és dokumentálja a sérülés mértékét és a jármű állapotát, majd ezt követően a biztosító javaslatot tesz a kártérítés összegére. Előfordulhat, hogy javítás közben újabb, rejtett sérülésekre derül fény, amely alaposan megdobhatja a kárösszeget – ebben az esetben pótszemlét kell kérned a biztosítótól, amely során a szakértő kiegészíti a korábbi szakvéleményt.
CASCO esetén kétféle kártérítési mód létezik: a számlás kártérítés során a biztosító a benyújtott javítási számla alapján állapítja meg a kártérítés mértékét. Ha ezt a megoldást választod, fontos, hogy megfelelő formátumú és tartalmú, áfás számlát nyújts be, ugyanis a biztosítók csak ezt fogják elfogadni. Az egyezségi kárrendezés során számlát nem kell benyújtanod, a biztosító a sérülés mértéke és a kárszakértő szakvéleménye alapján állapítja meg a kártérítési összeget. Lopás és totálkár esetén a számlás kártérítés természetesen nem elérhető.